Șoferii nu vor mai putea circula cu o mașină care nu este înmatriculată pe numele lor, fie pentru că n-au solicitat transcrierea dreptului de proprietate la achiziție în termen de 30 de zile, fie pentru că autovehiculul este înmatriculat în alt stat, potrivit unui proiect de OUG al MAI.
Proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului (OUG) pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (Codul rutier, n.r.) a fost postat, vineri, spre consultare, pe site-ul Ministerul Afacerilor Interne (MAI), cei interesați putând să-și exprime punctul de vedere sau să facă sugestii vizavi de modificările propuse, în termen de 10 zile.
Printre completările și modificările propuse se numără introducerea suspendării înmatriculării – „măsura de retragere provizorie a dreptului de utilizare a vehiculului pe drumul public, dispusă de către autoritatea competentă să realizeze operațiunea de înmatriculare”, după cum se arată în textul proiectului de act normativ.
Această măsură ar urma să se aplice, dacă proiectul va fi adoptat, în cazul celor care, în urma achiziționării unui autovehicul, nu solicită transcrierea dreptului de proprietate în termen de 30 de zile de la încheierea tranzacției.
Totodată, fostul proprietar ar urma să aibă obligația de a notifica în scris înstrăinarea vehiculului, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii dreptului de proprietate, autorității competente, care va face mențiunea corespunzătoare în evidențe și va înscrie noul proprietar ca utilizator al vehiculului.
Autovehiculele înmatriculate în alte state și deținute cu orice titlu de persoane care au sediul, domiciliul ori reședința în România nu vor mai putea fi conduse în țară mai mult de 30 de zile de la data dobândirii titlului sau de la data înscrierii în evidența Poliției Române, mai propune proiectul de modificare a OUG 195/2002.
Această prevedere ar urma să se aplice, în principal, acelor persoane din România care conduc un autovehicul înmatriculat în străinătate fără a figura în certificatul de înmatriculare, a precizat, pentru MEDIAFAX, comisarul-șef Paul Toma, șeful Serviciului de cooperare și educație din cadrul Direcției Rutiere a Poliției Române.
Interdicția de a conduce în România autovehiculul înmatriculat în altă țară după termenul de 30 de zile nu se va aplica persoanelor menționate în certificatul de înmatriculare, celor care efectuează transport public de mărfuri sau persoane ori transport în regim de închiriere sau serviciu de închiriere, celor care sunt angajați sau asociați în raport cu persoanele menționate în certificatul de înmatriculare și celor care au încheiat un contract de leasing, menționează MAI.
Măsura este propusă pentru că se întâmplă frecvent ca cei care conduc mașini înmatriculate în alt stat să fie implicați în incidente în trafic și să nu aibă valabile inspecția tehnică periodică și asigurarea de răspundere civilă, neputând fi despăgubită victima, a explicat, pentru MEDIAFAX, Lucian Diniță, șeful Direcției Rutiere.
Inspecția tehnică periodică nu poate fi făcută pentru aceste mașini pe teritoriul României, unde nu va fi recunoscută, de cele mai multe ori nici asigurarea de răspundere civilă pe care o au, a mai precizat Diniță.
Potrivit șefului Direcției Rutiere din Poliție, în acest moment există în evidență aproximativ 200.000 de autovehicule înmatriculate în alte țări. Practic, aceste autovehicule intră în evidența Direcției Rutiere după ce șoferii sunt opriți de către polițiști în trafic.
Proiectul de OUG lansat vineri în dezbatere publică mai propune și ca șoferii cu domiciliul sau reședința în România, care conduc pe drumurile publice un vehicul înmatriculat în alt stat, să fie obligați să prezinte, la cererea polițistului rutier, un document doveditor al titlului cu care este deținut vehiculul, însoțit de traducerea legalizată în limba română, a acestuia, pe lângă celelalte documente prevăzute de lege (documentul de identitate sau, după caz, permisul de conducere, documentul de înmatriculare ori de înregistrare a vehiculului condus și documentele referitoare la bunurile transportate).
După 30 de zile de la obținerea titlului, după cum reiese din acest document doveditor, sau de la intrarea autovehiculului în evidența Poliției, după oprirea sa în trafic, șoferul nu ar mai avea dreptul să îl conducă în România până nu îl înmatriculează aici, a precizat Toma.
Încălcarea oricăreia dintre aceste prevederi – referitoare la dreptul de circulație cu un autovehicul înmatriculat în alt stat, prezentarea documentului doveditor al titlului și traducerii și transcrierea dreptului de proprietate – le va atrage șoferilor reținerea certificatelor de înmatriculare, eliberându-li-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație, și retragerea plăcuțelor cu numerele de înmatriculare, se arată în proiectul de OUG.
În plus, nerespectarea obligației șoferului de a avea asupra sa documentul doveditor al titlului și traducerea legalizată, pentru autovehiculul înmatriculat în altă țară, se va pedepsi printr-o amendă din clasa a III-a de sancțiuni contravenționale, cuprinsă între 450 și 600 de lei.
În cazul depășirii termenului de 30 de zile în care o persoană din România conduce un autovehicul înmatriculat în alt stat, în afara excepțiilor enumerate, aceasta va avea de plătit o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni, cuprinsă între 675 și 1.500 de lei.
Tot cu o astfel de amendă, dar și cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile, va fi pedepsit și cel care conduce un autovehicul a cărui înmatriculare este suspendată, din cauză că nu a solicitat transcrierea dreptului de proprietate în termenul de 30 de zile de la achiziție.